Trwa ładowanie proszę czekać ...

Żeglowanie w trudnych warunkach cz. II

4 kwietnia 2017

Żeglując w trudnych warunkach niektóre zjawiska, takiej ka fala, czy wiatr możemy wykorzystać na swoją korzyść. Do tego obowiązkowe jest posiadanie określonych umiejętności i doświadczenia.

Żeglowanie bokiem do fali
Jacht ma możliwość poruszania się w każdym kierunku. Na akwenie wodnym najniebezpieczniejsze jest kołysanie boczne, czyli tak zwany rolling. Jednostki, które są głęboko zanurzone i posiadają wąską linię oraz nisko położony punkt ciężkości narażone są na wywrotkę. Co innego np. łódź ratunkowa, która jest szeroka i jest nisko zanurzona.

Dzielność morska
Mimo wszelkich starań wiele jachtów może doświadczyć wywrotki. Gdy mamy do czynienia ze sztormem, kilku metrowymi falami nawet nowoczesny statek może nie pomoże. Niektóre żaglowce bowiem posiadają za małą dzielność morską. Co to oznacza?

Dzielność morska to zespół cech statku, które gwarantują niewywrotność, małą podatność na kołysanie rezonansowe, nurzanie, dobrą stateczność kursu, czy sterowność w każdych warunkach. Co to oznacza w praktyce? Jednostki, które posiadają za małą dzielność morską są po prostu za lekkie, za małe, posiadają wysoko położony środek ciężkości lub są za płytko położone.

Szerokość
Od szerokości jednostki pływającej zależy, czy jest bardziej podatna na wywrócenia, czy też nie.Przeprowadzone badania na basenie ze sztucznie wytworzonymi falami udowodniły, że jednostki o szerszym kadłubie mają zwiększone ryzyko wywrotki i mniejszą skłonność do powrotu z pozycji do góry dnem.

Rola żagli podczas trudnych warunków
Żagle istotną rolę w profilaktyce wywrotek.Żagle bowiem mogą zarówno tłumią jak i potęgują ruchy jachtu – wszystko zależy od warunków i obranego kursu.Dzieje się tak za sprawą wirów Karmana. Powietrze, które opływa maszt tworzy z jego jednej i drugiej strony wir powietrza, co powoduje zmienne ciśnienie po obu jego stronach.

Jaki kadłub?
Kadłub jachtu posiada duże zdolności rozkładania energii wiatru oraz fali podczas kołysania. Każdy ruch jednostki tworzy opór, a stopień tłumienia siły wiatru i fali zależy od kształtu przekrojów poprzecznych kadłuba. Największą zdolność do tłumienia drgań posiadają statki handlowe, najgorszą natomiast współczesne jachty.

Jak widać żeglowanie wcale nie jest sprawą prostą. By umieć zachować się w ekstremalnych sytuacjach należy posiadać bardzo dużą wiedzę, ale także doświadczenie.